El uso cívico de las plataformas digitales

26 enero, 2021
Rosa Borge_Sharing Economy

[English version below]

El 7th International Workshop on the Sharing Economy tendrá lugar los días 24 y 26 de febrero de 2021, organizado por los Estudios de Economía y Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya UOC.

Dado el enorme impacto que la pandemia de la COVID-19 está teniendo en la economía colaborativa/de plataformas en todo el mundo, varios participantes del workshop fueron invitados a participar en una serie de vídeos titulada Economía colaborativa de la UOC: perspectivas post-COVID-19.

Esta serie de videos presenta a ocho ponentes del 7th IWSE, compartiendo sus propias perspectivas y proyecciones sobre cómo la pandemia de la COVID-19 puede afectar las diferentes dimensiones de la economía colaborativa a corto, mediano y largo plazo, en el contexto específico de su propia investigación particular sobre la economía colaborativa/de plataformas.

En este capítulo de la serie audiovisual «Sharing Economy UOC, Post-COVID19 Perspectives», la Doctora en Sociología y Ciencias Políticas Rosa Borge, profesora de los Estudios de Derecho y Ciencia Política de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) y miembro del grupo de investigación DeliberaNet, analiza el impacto de la COVID-19 al uso cívico de las plataformas digitales y las redes sociales gubernamentales.

Según Borge, «la participación y el debate a través de las plataformas digitales y las redes sociales han aumentado drásticamente durante la pandemia y el confinamiento». Además, afirma la experta, «el número de usuarios de Twitter se ha incrementado un 23% en España«

Como explica la experta, han surgido iniciativas des de plataformas participativas como Decidim Barcelona o Decide Madrid para coordinar organizaciones de ayuda para las personas vulnerables y es probable que «el uso creciente de las plataformas digitales con objetivos comunitarios y sociales continúe a medio y largo plazo».

En lo que respecta a la investigación en el futuro en este ámbito, Rosa Borge opina que será interesante estudiar el impacto de la pandemia en la mejora de la adquisición de competencias digitales y de la inclusión social en colectivos vulnerables

Ver el vídeo completo de El uso cívico de las plataformas digitales, con la experta en deliberación online y el uso de las plataformas digitales y de las redes sociales gubernamentales, Rosa Borge.

Puedes seguir la conversación sobre el impacto de la COVID-19 en la Sharing Economy, así como las últimas noticias sobre el workshop en nuestras redes sociales a través del hashtag #SharingEconomyUOC y #IWSEbarcelona

The 7th International Workshop on the Sharing Economy will take place on 24th-26th February 2021, hosted by the Faculty of Economics and Business of the Open University of Catalonia UOC

Given the enormous impact that the COVID-19 pandemic is having on the sharing/platform economy worldwide, several participants of the workshop were invited to take part in a video series entitled ‘UOC Sharing Economy – post-Covid19 perspectives’.

This specially-commissioned video series features eight presenters from the 7th IWSE programme, each sharing their own perspectives and projections on how the COVID-19 pandemic is likely to affect different dimensions of the sharing economy in the short, medium and long term, in the specific context of their own particular research on the sharing /platform economy.

In this episode from the «Sharing Economy UOC, Post-COVID19 Perspectives» series of videos, Rosa Borge, doctor in Sociology and Political Sciences, member of the Faculty of Law and Political Science at the Universitat Oberta de Catalunya (UOC) and member of the DeliberaNet research group, looks at the impact that COVID-19 has had on citizens’ use of governmental social media and digital platforms.

According to Borge, «participation and debate on digital platforms and social media has risen immensely during the pandemic and lockdowns.» What’s more, «the number of Twitter users in Spain has increased 23%».

She talks about how initiatives have started on participatory platforms like Decidim Barcelona or Decide Madrid to coordinate organizations helping people at risk. She thinks that it is likely that «increasing use of digital platforms with social and communal objectives will continue in the medium and long term».

With regard to future research in the field, Borge thinks that interesting areas for study include the impact the pandemic has had on the improvement of people’s digital skills or social inclusion of vulnerable groups.

Watch the full video on Citizens’ Use of Digital Platforms with Rosa Borge, expert in online deliberation and use of governmental social media and digital platforms.

You can follow the conversation about the impact of COVID-19 on the Sharing Economy, as well as the latest news about the workshop on our social networks through the hashtag #SharingEconomyUOC and #IWSEbarcelona