Economia col·laborativa: sostenibilitat i cultures

24 març, 2021
oksana mont economia col·laborativa

La profesora Oksana Mont va participar com a ponent principal en el  7th International Workshop on the Sharing Economy, organitzat pels Estudis d’Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya UOC. En aquesta entrada podeu llegir el seu article Sharing economy: Sustainability and Cultures (en anglès).

Introducció

L’economia col·laborativa ha evolucionat a un ritme accelerat arreu del món, impulsada per les tecnologies de la informació i la comunicació i per models empresarials innovadors que proporcionen accés a actius (infrautilitzats). Les definicions d’economia col·laborativa són tan profuses com els models de negoci de les plataformes col·laboratives lucratives i de les organitzacions de base sense ànim de lucre que enalteixen les veritables aspiracions de la col·laboració. A més, en termes de sostenibilitat, l’economia col·laborativa és un concepte controvertit. D’una banda, s’argumenta que pot contribuir a fer front a les noves realitats de la recessió econòmica constant, les desigualtats creixents entre «els que en tenen i els que no en tenen» i els problemes mediambientals creixents derivats del consum. D’altra banda, cada vegada es critica més la sharing economy i els seus efectes.

Quina mena de valoracions són possibles ara i què podem esperar en un futur pròxim? L’impacte de l’economia col·laborativa en les ciutats és cada vegada més gran i els governs municipals comencen a respondre de diferents maneres. Com podem comparar les seves maneres d’implicar-se en l’economia col·laborativa? Quin és el paper dels factors contextuals i culturals en la configuració del panorama de l’economia col·laborativa a les ciutats? Què li ofereix el futur i quines lliçons hem après de l’economia col·laborativa que s’ha vist afectada per la COVID-19?

L’objectiu d’aquest article és posar en relleu un ventall de qüestions que més m’han fascinat en els darrers anys i oferir idees i eines que puguin ajudar a entendre més bé l’economia col·laborativa.

A continuació pots descarregar l’article complet Economia col·laborativa: sostenibilitat i cultures (en anglès):

I si vols saber-ne més, també pots veure el vídeo de la ponència d’Oksana Mont al 7th International Workshop on the Sharing Economy (a partir del minut 16):

Oksana Mont és catedràtica de l'International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE), Suècia. És doctora en Enginyeria, Màster en Gestió i Política Ambiental i Màster en Biologia i Química. Les seves àrees d'interès són el consum i la producció sostenibles i els estils de vida sostenibles. Altres àrees d'interès són els sistemes de producte-servei, la innovació en la indústria i la innovació social, la gestió de la cadena de subministrament i la responsabilitat social corporativa, i la política de productes mediambientals.