Ja és ePrimavera a El Corte Inglés

17 novembre, 2020
El Corte Inglés

Estem vivint un canvi econòmic i social sense precedents a causa de la pandèmia de la COVID-19. Durant el període de confinament i tancament de les botigues entre març i juny, les compres essencials (alimentació, productes de cura personal, etc.) a través de canals digitals a Espanya van augmentar un 154% respecte al segon semestre de l’any passat. Les “no essencials” també van créixer, però menys: un 66%. Sembla que més enllà del període de confinament imposat en nombrosos països, es podria parlar d’una transformació de l’estructura de mercat, accelerant de manera molt significativa la seva transició cap al comerç digital, sent l’eCommerce l’indubtable protagonista del nou paradigma de consum.

En aquest sentit, un dels protagonistes durant aquest any 2020 ha estat el conegut grup de grans magatzems, El Corte Inglés. El grup ECI amb mals resultats financers per un model esgotat, gairebé sense transformació i que arrossegava encara problemes de l’anterior crisi, va començar el 2020 amb un objectiu inicial de 1.000 milions de facturació en línia. No obstant això, la pandèmia ha transformat totalment l’estratègia digital del grup espanyol. Ha apostat per augmentar la xifra de vendes de canal en línia a 1.800 milions el que, unit a la baixada de les vendes del sector tradicional pel tancament temporal, vindrà a representar aproximadament un 18% de la seva facturació (fa tres anys era del 4%).

Els inicis del confinament no van ser gens fàcils per al canal digital d’El Corte Inglés arribant a trigar, en plena eclosió de la pandèmia, fins a un mes en lliurar determinades compres als seus clients, principalment per problemes amb la logística i també per la manca de coordinació amb els proveïdors per disposar dels productes de forma en línia. No obstant això, ECI ha optat per “posar-se les piles” a partir de mitjans del segon trimestre del 2020, reconfigurant tota la seva xarxa logística per accelerar la venda en línia

El nou marketplace d’El Corte Inglés

Per a això, s’ha incrementat la capacitat de repartiment en utilitzar com a centres de distribució seva xarxa de grans magatzems, ha unificat l’inventari -ja no es distingeix entre l’estoc destinat als locals físics i el canal en línia- i ha controlat les existències en temps real. A les tres plataformes logístiques que ja tenia a Madrid, Barcelona i Canàries, se li han sumat els 90 grans magatzems que té per tot Espanya, que s’han redissenyat «per assumir també operacions de hub logístics». A més, en paral·lel, el grup ha llançat una app per a mòbils i altres dispositius electrònics que permetrà al client disposar de més de 200.000 productes amb lliurament en menys de 24 hores, inclosa una selecció de supermercat. La companyia espanyola basa la seva proposta -igual que fa el gegant nord-americà Amazon- en el pagament d’una tarifa plana anual anomenada “Plus” mitjançant la qual el client s’assegura el lliurament gratuït (amb alguns matisos) de les compres a través de la web, sense límits de comandes, durant 12 mesos -el que equivaldria al servei Amazon Prime així com l’accés a descomptes i promocions exclusives i el lliurament en el dia seleccionant una franja de dues hores -com Prime Now-

Comparant els dos models, ECI ofereix dos aspectes que juguen a favor de l’empresa espanyola enfront de l’americana. Major capil·laritat: cobertura del servei “al dia” en 54 ciutats de 36 de les 50 províncies de país (Prime Now només està disponible a Madrid, Barcelona, ​​València i Sevilla) i un preu una mica més ajustat de la tarifa anual, 19,90 euros anuals enfront dels 36 d’Amazon Prime. Per contra, únicament garanteix el lliurament en 48 hores, mentre el gegant americà concreta si és en un o dos dies. Permet l’elecció de la franja de les dues hores de recepció més convenient entre el dia que es realitza la comanda i el següent com fa Amazon, però no compta amb les eines de seguiment de la comanda al detall que sí que tenen els de Jeff Bezos. I també hi ha els problemes tècnics. El web i l’app són molt menys intuïtives que les d’Amazon i el procés de compra comporta massa pantalles el que li dificulta competir amb els creadors de les compres “en un clic”.

Aquesta estratègia ha convertit al grup espanyol en el tercer marketplace en creixement percentual de trànsit en línia durant els tres primers trimestres del 2020, únicament per darrere d’Amazon i AliExpress.

Sembla bastant evident que tot i la manca d’importants millores en l’experiència d’usuari, en diversos aspectes logístics, en alguns factors tècnics i en una estructura organitzativa no massa àgil, aquesta nova iniciativa de ECI és un servei ben enfocat per a clients que comprin en línia i siguin fidels a la seva marca. De fet amb la idea de no treure els clients de les seves botigues i en una aposta clara cap a la omnicanalitat, ECI ha dissenyat un sistema de mans lliures que permet als usuaris utilitzar l’aplicació en els establiments, on el client pot veure, informar-se i adquirir els productes sense haver de carregar-los. L’eina utilitza un lector de codis QR per detectar el producte i afegir-lo a la cistella en línia per al seu posterior enviament a domicili o recollida en el mateix centre comercial.

Haurà aconseguit el conegut triangle verd espanyol arribar a temps o serà massa tard per poder fer-li ombra al simbòlic somriure del gegant americà?

Professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), especialitzada en l'àmbit de la Logística. Llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials, branca Empresa (UB) i Doctora en Empresa (UB). Directora del Màster Universitari en Direcció Logística.