A veure qui la fa més grossa

22 juny, 2018

ECONOMIA – Article publicat a 22 de Juny de 2018.

Trump, fent bandera del seu nacionalisme, ha decidit pujar els aranzels de l’acer i l’alumini a fi de protegir al industria el país. Vist des de fora, posar barreres al comerç pot semblar quelcom retrògrada.

En una permanent lluita per obrir mercats no sembla una bona política posar través a la importació. L’argument de Trump sembla patriòtic, com diu l’article de EL PAÍS “El argumento de Washington es que los astilleros militares y los grandes proyectos en infraestructuras dependen demasiado del acero importando, que es más barato. También la industria de la automoción”; però tampoc cal ser massa eixerit per veure que hi haurà un doble efecte negatiu pel conjunt del país i en especial per la seva societat.

Per començar, un encariment del preu, ja sigui perquè es continua important i per tant s’ha de pagar un aranzel més car (sobrecost) o perquè s’opta, com busca Trump, per substituir importacions per matèria prima nacional d’un preu més elevat. Ambdues solucions faran pujar el cost del producte i es traslladarà la inflació als consumidors finals, a la societat.

És indiscutible que aquelles indústries o aquells estats productors d’acer o alumini estaran contents amb la pujada del cost de les importacions i per tant la reducció de la competència exterior, però tota la resta d’estats no productors no rebran cap efecte positiu de la mesura i en canvi sí els efectes negatius anteriorment citats.

Fuente: eleconomista.com

El problema és que tot i semblar evidents aquests efectes negatius dels aranzels, especialment pels consumidors que són qui acaben pagant la diferència, la resposta d’Europa a aquestes polítiques ha estat de l’estil: “ah sí, doncs jo te’ls pujo sobre els automòbils o els texans”, de manera que ara la rabieta ens suposarà que serà més car comprar una Harley Davidson o uns Levi’s. En fi…

Us convidem a llegir l’article escrit pel Doctor Josep Lladós a El Punt Avui – l’Econòmic sobre el tema i que explicita encara més que aquestes mesures tenen molt poc argumentari social i econòmic.

Autors / Autores
Professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Expert en economia internacional, política econòmica i geografia econòmica.
És professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Doctor en Economia per la UOC.