El treball a la nova onada digital: robots humans o recursos humans?

18 març, 2018

EMPRESA – A 18 de Març de 2018. Oikonomics, nº8 (CATES).

Presentem el darrer dels articles del número 8 d’Oikonomics, la revista d’economia, empresa i societat de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Aquesta nova edició d’Oikonomics , la revista d’economia, empresa i societat de la Universitat Oberta de Catalunya, conté vuit articles que versen sobre la direcció de persones i empreses, formes de liderar, el paradigma del welfare al workfare, empreses saludables, adicció al treball, digitalització de la gestió de persones i altres temàtiques d’actualitat, com la nova onada digital i els robots – recursos humans.

La preocupació pel futur del treball és un tema recurrent cada vegada que es posa de manifest un procés de canvi disruptiu a la tecnologia. L’anàlisi econòmica ha evidenciat que la tecnologia no destrueix el treball, sinó que esbiaixa habilitats i destreses, i desplaça tasques, feines, ocupacions i persones.

En general i a llarg termini, les conseqüències d’aquestes onades tecnològiques sobre el treball solen ser positives perquè es vinculen amb increments de la productivitat, nova activitat econòmica, més ocupació i millores salarials per a les persones que treballen a les empreses o als sectors d’activitat vinculats amb la innovació tecnològica. A més, aquests efectes positius solen compensar en el llarg termini els efectes de substitució del treball si les empreses, especialment per mitjà de les seves polítiques de recursos humans, actuen en forma de polítiques actives, que formen i recapaciten les persones desplaçades. Aquesta forma general d’interacció de la tecnologia amb el treball s’ha posat en entredit amb la recent onada digital caracteritzada, entre d’altres, per l’explosió de la robòtica intel·ligent.

Segons alguns autors, el ritme de substitució del treball humà per part dels robots serà tan ràpid que difícilment es podrà compensar per la via habitual d’augments de la demanda i la productivitat. Altres autors defensen just el contrari, i emmarquen la dinàmica actual en el context de les interaccions tradicionals entre tecnologia i treball. Però la robòtica és treball no humà, té unes característiques molt particulars i dinàmiques, ofereix un ampli ventall de possibilitats d’utilització i, al mateix temps, també genera moltes pors.

En aquest article analitzarem les implicacions causades pel treball de la nova robòtica, amb especial atenció cap a les repercussions per a la direcció i gestió de recursos humans.

Gaudeix dels vuit articles del número de 8 Oikonomics. Dossier: «Dirigir persones per transformar les organitzacions en temps d’incertesa», coordinat per Pilar Ficapal-Cusí.